انتشار گازهای گلخانهای ناشی از دود خودروها باعث آلودگی هوا، گرمشدن زمین و مشکلات بسیار زیاد دیگری میشود. از جملۀ قطعاتی که آلایندههای تولیدشده توسط وسایل نقلیه را کنترل می کند ،کاتالیزور سیستم اگزوز است. از دیگر بخش های جداییناپذیر سیستم اگزوز خودروها می توان به منیفولد دود اشاره کرد که گازهای خروجی اگزوز را از موتور به لولۀ اگزوز و سپس خارج از خودرو منتقل میکنند. و سرنشینان را از گازهای خطرناک در امان نگاه میدارند.
کاتالیزور اگزوز
مهندس مکانیک فرانسوی هودری( Eugene Houdry) مبدل کاتالیزوری اگزوز را طراحی کرد.و پس از آن آژانس حفاظت از محیطزیست ایالات متحده، مبدلهای کاتالیزوری را برای تمام خودروهای جدید اجباری اعلام کرد و کشور های دیگر پس از آن این قانون را تصویب کردند. فضای داخلی این قطعات معمولاً بهصورت مشبک با ساختار لانهزنبوری ساخته میشوند و سپس روی آنها پوششی اعمال میشود که حاوی یک کاتالیزور است. این کاتالیزور با گازهای خروجی از موتور خودرو واکنش ایجاد میکند و ساختار شیمیایی آنها را تغییر میدهد و مواد مضر موجود در گازهای خروجی خودرو مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتریک، دیاکسید نیتروژن و هیدروکربنها را با واکنشهای شیمیایی به مواد کمضرری مانند دیاکسید کربن و بخار آب تبدیل میکنند.
برای خرید پیچ چرخ پراید کلیک کنید
انواع مبدل کاتالیزوری
1-کاتالیزور اکسیداسیون دو طرفۀ ساده: مونوکسید کربن (CO) را به دیاکسید کربن و هیدروکربنها را به دیاکسیدکربن و آب تبدیل میکند. 2-مبدلهای کاتالیزوری سهطرفه: این مبدلها علاوهبر کارهای فوق ، انتشار اکسید نیتریک (NO) و دیاکسید نیتروژن (NO2) را نیز کاهش میدهند. این اکسیدهای نیتروژن علت اصلی آلودگی هوای موضعی در شهرها هستند.
3-مبدلهای کاتالیزوری خودروهای دیزلی: واحدهایِ کاتالیستِ اکسیداسیون دیزل، بهطورمعمول با فناوریهای تصفیۀ اضافیِ اگزوز، مانند گردش مجدد گاز خروجی، فیلترهای ذرات دیزل و کاهش کاتالیستی انتخابی جفت میشوند.
برای خرید پیچ طبق پراید کلیک کنید
علائم خرابی کاتالیزور اگزوز
شتاب ضعیف، بوی تخممرغ گندیده از اگزوز یا روشنشدن چراغ چک موتور و یا حتی خاموش شدن موتور پساز مدت کوتاهی ممکن است از علایم خرابی مبدل کاتالیزوری وسیلۀ نقلیه باشد.
گرمشدن بیشازحد
اگر مبدل، بیشازحد با بنزینِ نسوخته تغذیه شود، گرمای بسیاری را تولید میکند که باعث ذوبشدن داخل آن میشود.
منیفولد دود خودرو
منیفولد دود خودرو، در زیرِ بدنۀ خودرو برای انتقال گازهای خروجی از موتور به لولۀ اگزوز، استفاده میشود. منیفولدها معمولاً از فولاد ضدزنگ یا فولاد معمولی ساخته میشوند.
موتورهای دو، سه و چهار سیلندر دارای یک منیفولد دود هستند؛ زیرا تنها یک سیلندر برای استخراج گازهای خروجی از اگزوز وجود دارد. بااینحال، موتورهای با آرایش "ve" (V6، V8 و V12)، دارای دو منیفولد هستند.
انواع مختلف منیفولد دود
1-منیفولد چدنی
منیفولدهای اگزوز چدنی در بسیاری از خودروها کاربرد فراوانی دارند. آنها بهدلیل دوام، مقاومت در برابر حرارت و مقرونبهصرفهبودن شناخته شدهاند و با قطعات موجود در بازار سازگاری دارند و تعویض، تعمیرات یا نگهداری آنها آسان است.اما منیفولدهای چدنی نسبت به سایر مواد، سنگینتر هستند. این وزن اضافی بر عملکرد کلی و راندمان سوخت تأثیر میگذارد و با وجود اینکه در برابر خوردگی مقاوم هستند، بهاندازه فولاد ضدزنگ یا مواد دیگر در برابر زنگزدگی نفوذناپذیر نیستند.
برای خرید خار رودری پژو کلیک کنید
2-منیفولد فولادی ضدزنگ
منیفولدهای اگزوز فولاد ضدزنگ، که در برابر خوردگی مقاومت بهتری نسبت به چدن دارند ، بسیار بادوام هستند و در طول زمان کمتر تخریب شوند.و به دلیل سبکتر بودن می توانند به کاهش وزن کلی خودرو کمک کنند آنها معمولاً در وسایل نقلیۀ عملکرد-محور و برنامههای خاص بهصورت جداگانه و پس از تحویلگرفتن ماشین از کارخانه، خریداری و سپس با منیفولد دود اصلی تعویض میشوند. منیفولدهای فولادی ضدزنگ میتوانند دماهای بالاتری را تحمل کنند و بهدلیل بهبود جریان اگزوز، عملکرد بهتری دارند. اغلب دارای روکش صیقلی یا برسخورده هستند و ظاهری جذاب دارند.
بهدلیل گرانتر بودنِ استنلس استیل و فرآیندهای تولید پیچیدهتر ، منیفولدهای فولادی ضدزنگ معمولاً در مقایسه با گزینههای چدنی قیمت بالاتری دارند . از طرفی منیفولدهای فولادی ضدزنگ ممکن است گرما را بهطور مؤثرتری در خود حفظ کنند، که میتواند دمای زیر کاپوت را افزایش دهد و بهطور بالقوه، بر اجزای اطراف آن تأثیر بگذارد.
3- منیفولد لولهای
هِدِر یا منیفولدهای اگزوز لولهای با استفاده از لولههای جداگانه برای هر سیلندر که امکان خروج نرمتر و کارآمدتر گازهای خروجی را فراهم میکند ،ساخته میشوند که موجب افزایش توان بالقوۀ موتور و افزایش عملکرد آن می شود. آنها معمولاً از فولاد ضدزنگ یا سایر آلیاژهای با کارایی بالا ساخته میشوند. منیفولدهای لولهای در کاربردهای با کارایی بالا و مسابقهای به دلیل افزایش جریان گاز خروجی و قدرت موتور و کاهش فشار برگشتی محبوب هستند. منیفولدهای لولهای اغلب با استفاده از مواد سبکوزن مانند فولاد ضدزنگ یا آلیاژهای با کارایی بالا ساخته میشوند. این کاهش وزن میتواند به بهبود هندلینگ خودرو، چابکی و مصرف سوخت کمتر، کمک کند.
4-منیفولد مجتمع
برخی از موتورهای مدرن دارای منیفولد متصل به موتور هستند که بهعنوان «سرسیلندر یکپارچه با منیفولد اگزوز» نیز شناخته میشود. منیفولدهای یکپارچه، وزن موتور را کاهش داده و جریان گاز خروجی را بهبود میبخشند، و همچنین عملکرد موتور و راندمان سوخت را بهبود میبخشند. منیفولدهای یکپارچه نسبت به منیفولدهای مستقل در تعمیر یا اصلاح میتوانند پیچیدهتر باشند. منیفولدهای یکپارچه عمدتاً در موتورهای خاص یافت میشوند و معمولاً توسط سازنده در طول تولید نصب میشوند.
5-منیفولد عملکردی
منیفولدهای اگزوز مبتنی بر عملکرد برای افزایش عملکرد موتور طراحی شدهاند. آنها ممکن است دارای طول لوله، قطر و سایر پارامترهای بهینهشده برای بهبود جریان اگزوز و افزایش قدرت و گشتاور خروجی باشند. منیفولدهای پرفورمنس اغلب صدای موتور بیشتر و اسپرتتری را تولید میکنند. بهبود جریان اگزوز و کاهش محدودیتها میتواند منجر به صدای اگزوز عمیقتر و واضحتر شود و تجربۀ کلی رانندگی را بهبود بخشد. بااینحال، این منیفولدها بسیار گران هستند، نصب آنها پیچیده است، آلایندگی بیشتری در محیط زیست آزاد میکنند، و همچنین برای بهینهسازی کامل مزایای منیفولد عملکردی، ممکن است نیاز به تنظیم موتور و تیونینگ ecu باشد.
سخن پایانی
کاتالیزور اگزوز قطعهای است که بهشدت میتواند از آلایندگی خودروها بکاهد، بنابراین اگر هر یک از علائم خرابی آن را مشاهده کردید، سریعاً برای تعویض این قطعۀ حساس اقدام کنید.
از دیگر بخش های جداییناپذیر سیستم اگزوز خودروها می توان به منیفولد دود اشاره کرد که گازهای خروجی اگزوز را از موتور به لولۀ اگزوز و سپس خارج از خودرو منتقل میکنند. و سرنشینان را از گازهای خطرناک در امان نگاه میدارند. نوع منیفولد دود مورد استفاده در یک خودروی خاص به عواملی مانند پیکربندی موتور، اهداف مورد انتظار از عملکرد موتور، الزامات آلایندگی و مشخصات سازندۀ خودرو بستگی دارد. انتخاب یک منیفولد میتواند بر عملکرد موتور، ویژگیهای صدا و دوام آن تأثیر بگذارد .
0 دیدگاه