داستان آشفتگی در بازار صنعت خودرو همچنان ادامه دارد و به مرور قربانیهای جدید میگیرد. به بارو بسیاری از ناظران، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت ابراهیم رئیسی، آخرین قربانی ماجرای خودرو است. یکشنبه -10 اردیبهشت- نمایندگان مجلس با محوریت سوءمدیریت وزیر صمت در حوزه صنعت خودرو، او را استیضاح و از ادامه همراهی با کابینه دولت سیزدهم منع کردند.
فاطمی امین از ادامه حضور در وزارت صمت باز ماند، اما در آخرین اظهاراتش (یک روز قبل از استیضاح) از قابل حل نبودن یک شبه آشفتگی در بازار خودرو و وجود مافیاهایی در بازار خودرو و برخی خودروسازان پرده برداشت. وزیر سابق صمت، گفت: «مافیاها، نمیخواهند قیمتها کاهش پیدا کند!»
طرح این مسائل مهم و البته عجیب، این پرسش را مطرح کرد که فاطمی امین از کدام مافیاها سخن میگوید؟ آیا مشکلات بعد از پایان دوران صدارت فاطمی امین بر وزارت صمت حل خواهد شد؟ چشمانداز بازار خودرو به چه سمتی پیش میرود؟ فرارو در پیجویی و یافتن پاسخ این پرسشها به سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا، گفتگو داشته است. در ادامه مشروح این گفتگو ارائه شده است:
آقای مدنی، وزیر سابق صمت در یک روز مانده به استیضاح خود، از وجود مافیاهایی در بازار خودرو و برخی خودروسازان سخن به میان آوردند که نمیخواهند قیمتها کاهش پیدا کند، حال پرسش از شما این است که آیا واقعا چنین مافیایی در بازار خودرو وجود دارد؟
سخنان آقای فاطمی امین را میتوان درست دانست. اما باید توجه داشت که چنین مافیاهایی بیرون از مجموعه خودروسازیها هستند. این مافیا، جریانی نیست که از بیرون شخصی در حال برنامهریزی به صورت شبکهای باشد. این مافیا به صورت خودکار ایجاد و متولد میشود. زمانی که قیمتها در درب کارخانهها به شکل تعیین شده هستند و دو نرخی در بازار وجود دارد، تولد مافیاها حتمی خواهد بود. زمانی که شکاف عمیقی میان قیمت خودرو در بازار و تحویلی کارخانه وجود دارد، ایجاد شدن یک شبکه مافیا کاملا طبیعی به نظر میرسد.
اینکه شخص یا اشخاصی بخواهند خودروها را از کارخانه خریداری کنند و با نرخ بالاتر در بازار بفروشند، به یک رویه تبدیل شده است. البته برخیها شاید تشکیلاتی کار کنند؛ یعنی با روشهای خاصی که دارند، تعداد بسیار زیادتری خودرو را بتوانند خریداری و سود هنگفتی را کسب کنند. عنوان چنین شبکهای را میتوان مافیای بازار خودرو گذاشت. یعنی مافیایی فاقد تشکیلات سازمانی، با قواعد نانوشته و حضور محسوس. وجود این مافیا در بازارهای مختلفی همچون ارز نیز که درآن دو نرخی بودن قیمتها وجود دارد، غیر قابل انکار است. البته باید توجه داشت که اگر مافیای غیرسازمانیافتهای نیز در جامعه وجود دارد، عامل اصلی آن رفتارهای دولت است.
یعنی هیچ تشکیلات مافیایی سازمان یافتهای را در بازار نداریم، اما در همه امور نقشآفرینی میکنند؟
بله! تصور من این است که
سخنان آقای فاطمی امین را میتوان درست دانست. اما باید توجه داشت که چنین مافیاهایی بیرون از مجموعه خودروسازیها هستند. این مافیا، جریانی نیست که از بیرون شخصی در حال برنامهریزی به صورت شبکهای باشد. این مافیا به صورت خودکار ایجاد و متولد میشود. زمانی که قیمتها در درب کارخانهها به شکل تعیین شده هستند و دو نرخی در بازار وجود دارد، تولد مافیاها حتمی خواهد بود. زمانی که شکاف عمیقی میان قیمت خودرو در بازار و تحویلی کارخانه وجود دارد، ایجاد شدن یک شبکه مافیا کاملا طبیعی به نظر میرسد.
اینکه شخص یا اشخاصی بخواهند خودروها را از کارخانه خریداری کنند و با نرخ بالاتر در بازار بفروشند، به یک رویه تبدیل شده است. البته برخیها شاید تشکیلاتی کار کنند؛ یعنی با روشهای خاصی که دارند، تعداد بسیار زیادتری خودرو را بتوانند خریداری و سود هنگفتی را کسب کنند. عنوان چنین شبکهای را میتوان مافیای بازار خودرو گذاشت. یعنی مافیایی فاقد تشکیلات سازمانی، با قواعد نانوشته و حضور محسوس. وجود این مافیا در بازارهای مختلفی همچون ارز نیز که درآن دو نرخی بودن قیمتها وجود دارد، غیر قابل انکار است. البته باید توجه داشت که اگر مافیای غیرسازمانیافتهای نیز در جامعه وجود دارد، عامل اصلی آن رفتارهای دولت است.
یعنی هیچ تشکیلات مافیایی سازمان یافتهای را در بازار نداریم، اما در همه امور نقشآفرینی میکنند؟
بله! تصور من این است که مافیای فعال در این حوزه، تشکلات نیستند. عملکرد دولت در چند سال گذشته، موجب ایجاد چنین جریانی شده است. یک قسمت مربوط به خودروهای داخلی است و قسمت دیگر، با واردات خودرو ارتباط دارد. برای نمونه شخص فاطمی امین در یک سال و نیم گذشته بارها گفت، واردات خودرو انجام میشود، اما در عمل اجرایی نشد. سال گذشته مقرر شده بود که 100 هزار خودرو برای تنظیم بازار وارد شود که عملا این اتفاق صورت نگرفت.
در سال جاری نیز چنین وعدهای داده شده که تا کنون فقط تعداد اندکی از واردات، صورت گرفته است. با توجه به آمارهای موجود در زمینه واردات خودرو طی سالهای 97، 98 و 99 شاهد انباشت تقاضا در این حوزه هستیم. هر چند برخی از خودروهای وارداتی لاکچری هم باشند، اما تاثیرات خاص خود را بر بازار خودرو میگذارند.
ما اکنون با چهار تا پنج هزار تقاضای انباشته شده در زمینه واردات خودرو مواجه هستیم. همین امر به صورت طبیعی مافیایی ناشناخته واردات خودرو را ایجاد کرده است. اگر واردات آزاد بود، خودرویی همانند سانتافه با نرخ ارز فعلی، قیمتی بالغ بر دو تا دو میلیارد و نیم داشت، اما در بازار داخلی با نرخ 6 تا 7 میلیارد فرخته میشود. این وسط تنها دلالها و مافیاها هستند که سود میبرند.
عملکرد دولت در چند سال گذشته، موجب ایجاد چنین جریانی شده است. یک قسمت مربوط به خودروهای داخلی است و قسمت دیگر، با واردات خودرو ارتباط دارد. برای نمونه شخص فاطمی امین در یک سال و نیم گذشته بارها گفت، واردات خودرو انجام میشود، اما در عمل اجرایی نشد. سال گذشته مقرر شده بود که 100 هزار خودرو برای تنظیم بازار وارد شود که عملا این اتفاق صورت نگرفت.
در سال جاری نیز چنین وعدهای داده شده که تا کنون فقط تعداد اندکی از واردات، صورت گرفته است. با توجه به آمارهای موجود در زمینه واردات خودرو طی سالهای 97، 98 و 99 شاهد انباشت تقاضا در این حوزه هستیم. هر چند برخی از خودروهای وارداتی لاکچری هم باشند، اما تاثیرات خاص خود را بر بازار خودرو میگذارند.
ما اکنون با چهار تا پنج هزار تقاضای انباشته شده در زمینه واردات خودرو مواجه هستیم. همین امر به صورت طبیعی مافیایی ناشناخته واردات خودرو را ایجاد کرده است. اگر واردات آزاد بود، خودرویی همانند سانتافه با نرخ ارز فعلی، قیمتی بالغ بر دو تا دو میلیارد و نیم داشت، اما در بازار داخلی با نرخ 6 تا 7 میلیارد فرخته میشود. این وسط تنها دلالها و مافیاها هستند که سود میبرند.
0 دیدگاه